Produksjonsområde

Historie / teppetradisjon.teppe01

(for mer informasjon om de forskjellige typer tepper, se lenger ned på denne siden)

Persiske tepper lages i Iran. Perserne er et urgammelt kulturfolk som har sterke følelser for form, farge og harmoni, spesielt innen teppeknytekunsten. De lager persiske tepper som regnes som de mest praktfulle blant alle orientalske tepper.
Her foregår ingen masseproduksjon, så hvert teppe er en original, og har derfor høy verdi. Mønstrene og fargene i persiske tepper har gått i arv i generasjoner gjennom hundrevis av år, og er vakre eksempler på lokalt kunsthåndtverk.

Et persisk teppe av toppkvalitet kan ha en knutetetthet på over én million knuter per kvadratmeter – en jobb som tar lang tid! Flere steder i Iran er kjent for å lage tepper med meget høy knutetetthet, blant annet Nain, Tabriz, Bidjar og Isfahan. Et persisk teppe av god kvalitet blir for øvrig bare vakrere med årene og varer i flere generasjoner.

De forskjellige nomadestammene har gjerne sine egne mønster og fargevalg som har gått i arv gjennom generasjoner. Slik er det også i landsbyer og distrikter. På denne måten kan teppekjennere se hvor et teppe stammer fra.
I tillegg finnes nå også egne teppedesignere som skaper nye mønstre ut fra gamle tradisjoner.

Hva bestemmer prisen på et håndknyttet teppe?

De fire faktorene er:
1: Teppets skjønnhet. Den kunstneriske utførelse av mønster og farger.
2: Alderen. Om teppet er nytilvirket, eldre – eller riktig gammelt med
alderens særegne patina.
3: Kvaliteten. Hvor tettknyttet teppet er, samt ikke minst kvaliteten på selve ullen.
4: Teppets tilstand. Hvor godt det er bevart.

Materialene som brukes i persiske tepper, er ull, silke og bomull. Ull brukes i luven, som utgjør ca 95 % av teppet. Kvaliteten på garnet varierer sterkt.  Ullen skal helst være myk, glansfull og uten tilsetninger av kunstige stoffer. Vårklippingen av sauen gir den beste kvaliteten. Korkull er særlig myk, finhåret ull som finnes på halsen til sauen. Denne brukes i de mest eksklusive kvalitetene.  Bomull brukes i renningen/grunnveven – men mange tepper som knyttes i nomadeområder, har gjerne renning/grunnvev av ull. Nomadene bruker det de selv kan produsere på sine vandringer; ull fra egne sauer farget med naturfarger fra bær, røtter og blomster.
Nomadenes vev er svært enkel. To stokker med renningen spent imellom – og lagt ned på bakken. Den er lett å rulle sammen og frakte med seg videre når de følger dyrene på beite.

Silketepper er gjerne de tetteste og mest kostbare som finnes. I et helsilketeppe er både luven, renning og innslag av silke – som f.eks. i tepper fra byen Ghom. De fleste persiske silketepper lages av ekte natursilke – men vær oppmerksom på at silketepper fra India, Kina og Pakistan ofte knyttes i syntetisk kunstsilke.

Det mange forbinder med persiske tepper, er mønster med blomster og medaljonger.
Nain, Tabriz, Keshan, Ghom og Isfahan er de mest kjente. Fra disse byene kommer vakre tepper med fantasiblomster som vokser opp av vaser og slynger seg i elegante border, og har et midtfelt med detaljerte medaljonger. Persiske nomade- og landsbytepper, samt afghanske, tyrkiske og turkmenske tepper, har i hovedsak mer geometriske mønstre.

Det vanlige er at orientalske tepper har navn etter stedet (byen eller området) de er laget.

Et teppe er laget av tråder “knyttet” omkring renningstråder som allerede er strukket på en vev. Endene på de håndknyttede trådene utgjør luven på teppet. Etter hver rad med knuter blir en eller to omganger med tråd vevet inn i renningen, og deretter banket hardt inn slik at man får et hardt og kompakt sluttresultat. Om og om igjen blir denne prosessen gjentatt, og når hele teppet er ferdig knyttet, blir renningen klippet løs fra veven og teppet tatt ut. Etter dette blir luven klippet til den nødvendige lengde av spesielt opplærte klippere, og til slutt blir teppet vasket og tørket i solen.

Teppenes mønsterverden og symbolikk er like mangfoldig og spennende som landene og menneskene som frembringer dem. Mønstrene inneholder både verdslige og religiøse tegn. Ofte er de svært stiliserte, andre ganger er de lettere å kjenne igjen. Livets tre i et persisk teppe, for eksempel, som når det med sine blomster og grener vokser inn i himmelen, er lett å kjenne. Når det blir stilisert til en geometrisk figur på et nomadeteppe, kan det være vanskeligere.

Også fargene snakker også sitt språk, de er ikke bare valgt av ren dekorasjonslyst, men inneholder symbolikk og har sin historie. Muhammeds kjortel var grønn, og den grønne fargen er hellig, et symbol for liv og udødelighet. Fargen finner vi i svært liten grad på grunn av dens hellighet. Ikke-muhammedanere derimot, bruker den i sine tepper. Rødt er livets og gledens farge, mens hvitt står for sorg – for å nevne en liten flik av dette emnet. Ethvert teppe er derfor ikke bare et kunsthåndverk. Farger og symboler forteller sin historie, som kan leses av den innvidde.

I Orienten er teppet en like naturlig del av interiøret som gardiner hos oss. For nomadene er det en helt uunnværlig bruksgjenstand; det brukes som ryggsekk, det vil si salveske på kamelen under forflytninger, det fungerer som oppbevaringssekk i teltet, det danner vegg mellom forskjellige avdelinger i teltet, og fungerer som gulv og sitteplass.

Også i vår del av verden er teppet en bruksgjenstand, om enn med forskjellige motiver bak. Ekte tepper er gjenstand for investeringer og spekulasjon – og for kopiering. De tradisjonelle teppemønstrene kopieres i land som India og Pakistan, og også i Kina fremstilles tepper etter gamle persiske design. Alle disse teppene er også håndknyttede, men har på langt nær samme pengeverdi som et teppe som virkelig er laget i distriktet det bærer navn fra.

Abadeh


abadehAbadeh
er en landsby som ligger mellom Isfahan og Shiraz sørvest i Iran. Teppene knyttes i hovedsak av Khasgai-nomader som har slått seg ned her. Dette er grunnen til at de mest brukte motiver og mønstre er en variasjon av Kashgai-nomadenes opprinnelige mønstre.
Luven er av ull, renningen i bomull. Mønsteret består ofte av et stort heksagon i bakgrunnen med en rosett eller en medaljong i midten og i hvert hjørne. Fargeskalaen er dominert av rustrød, beige og mørk blå. Bakgrunnen er dekket av små symboler som gir teppet en spesiell sjarm. Knyttes i alle størrelser – med en utmerket ullkvalitet.

 

 

Afghan

Afghan disse orientalske teppene er verdsatt for høy kvalitet og godt håndverk, og er enkle å gjenkjenne på de karakteristiske mønstrene. De har ofte varme, dyprøde fargetoner. Typiske afghanske mønster inkluderer Göls (elefantlignende mønster) og
åttekantet mønster, mens pakistanske tepper er kjent for mønstrene Mori og Bhokara.

 

 

Afshar

afsharAfshar er navnet på en persisk nomadestamme som var mektig på 1500-tallet, men som senere ble splittet i to og mistet sin makt og betydning. Den ene delen bosatte seg i Kurdistan og tilegnet seg mønster og egenart fra kurderne. Den andre delen bosatte seg sørøst i Iran – og det er teppene som knyttes her som nå går under betegnelsen Afshar. De benytter den samme ullen som Kirman-tepper lages av, med mye animalsk fett i fibrene, noe som gir en vakker glans. Mønstrene er geometriske, men kan variere en del i motiver. Noen kan minne om gamle nordiske mønster. Teppene knyttes etter tradisjon, overlevert fra generasjon til generasjon. De er usymmetriske, spennende – og kan også inneholde symbolske figurer av dyr og fugler.

 

Beluch

Beluch er vakre nomadetepper som håndknyttes av ulike stammer som lever i områdene mellom Iran og Afghanistan. De orientalske teppene av denne typen er ofte litt mindre og lange og smale i formatet. Teppene finnes med ulike motiver, ofte geometriske. Beluchteppene er slitesterke, rimelige og utgjør en vakker innredningdetalj i dagens moderne hjem.

 

 

Bidjar


Bidjar
er navnet på en kurdisk landsby i det nordvestlige Iran. Her knyttes de mest slitesterke og kraftigste av alle de persiske teppene. Det er ganske enkelt ikke mulig og oppnå en høyere knutetetthet med ull av slik kraftig kvalitet. Knytternes ferdighet til å banke knuterekkene fast sammen og samtidig skape vakre og detaljerte mønstre er beundringsverdig. Derfor ser man heller aldri et Bidjar teppe som er slitt ved normal bruk. Det mest brukte mønsteret er «herati» – oftest symmetrisk med en stor sekskantet medaljong i midten. Man kan også finne herati-mønster som ikke har midtmedaljongen. Bidjarteppene byr på en rikdom av vakre farger og en spesiell glød som fremhever det kraftfulle og detaljerte mønsteret. De kurdiske fjellsauene leverer den kraftige og sterke ullen, som er førsteklasses. Vi har et meget godt utvalg av flotte Bidjartepper i ulike kvaliteter.

 

Gabbeh

Gabbeh-teppene er en forholdsvis ny type moderne tepper som er utviklet av Gashgai nomadene i området omkring Shiraz. Mønstrene er som oftest enkle med store flater i farger og med sjatteringer.De er meget tykke og tunge og har en høy luv. Ullen er utmerket i disse teppene og.tråden er tykk, noe som fører til færre knuter.

 

Ghom

Ghom ligger sør for Irans hovedstad og er en av de eldste byene i landet. Her ligger Shah Abbas begravet samt Muhammeds datter Fatima. Dette er Irans nest helligste by. Teppetilvirkningen begynte her i 1930-årene ved at noen kjøpmenn fra Kashan satte opp vever på stedet. Uten teppetradisjon er det blitt en del eksperimentering med mønstrene, som idag har ført til mange fine mønstre som kombinerer både tradisjon og ny design. Ghom-teppene er som regel meget tett og fast knyttet, der luven er klippet kort. Bunnfargene er krem, mørkt eller lys blått, rødt og litt grønt. Renning og innslagstråd er av bomull. Knutetetthet fra 210.000 til over 1.000.000 pr. kvm. Teppene knyttes i både ull og hel silke, og sistnevnte er meget attraktive i hele verden.

 

 

 

 

Hamadan

er en av verdens eldste byer. Det store området omkring byen Hamadan i det vestlige Iran er det mest produktive område i Iran når det gjelder teppeknytting. I hver lille landsby blir unike, ofte enkle og meget flotte tepper knyttet i utallige størrelser og design. Ullen er som regel både kraftig og slitesterk. Mer enn 700 små landsbyer utgjør området rundt Hamadan. Det betyr at disse teppene vil kunne finnes med store variasjoner i både mønster, kvalitet og fargevalg. Som fellesnevner har de en spesiell knytteteknikk – med en enkel innslagstråd mellom knuterekkene – som gir et karakteristisk utseende på baksiden. Ullen er ofte tykk, kraftig og slitesterk. Renningen i bomull. Våre tepper fra Hamadan er populære på grunn av sitt sjarmerende utseende – og at de samtidig har svært hyggelige priser.

 

Handloom

Handloom, 230×156

Handloom er produser i Bhadohi i India. Ullen som er brukt i disse teppene er myk og behagelig. Det er brukt en annen type vevstol i produksjonen, som gjør arbeidet raskere enn vanlig teppeknytting og resulterer i en lavere pris. Metoden gir imidlertid ikke rom for avanserte mønstre, så det resulterer til enkle geometriske mønstre. Teppene egner seg til alle typer hjem og spesielt til hjem med moderne design. Passer også fint til kontorer.

 

Isfahan

Isfahan er en praktfull by med rike tradisjoner. På 1500-tallet bygget Sjah Abbas opp Isfahan som ny hovedstad, som raskt ble større enn London på den tiden. Isfahan ble et sentrum for kunstnere og håndverkere fra mange land. Behovet for tepper til alle praktbyggene var stort, og et hoff-veveri ble opprettet. Fantastiske prakttepper ble skapt i Isfahan, og teppene som ble produsert her, ble til inspirasjon for senere generasjoner i hele Persia. På 1600-tallet ble byen okkupert av afghanere, og teppeveveriene ble nedlagt. Først etter første verdenskrig dukket Isfahan-teppene opp på det europeiske markedet igjen. De fleste teppene har lys bunnfarge og symmetrisk design. Tynne og tettknyttede. Luggen er skåret ned til noen få millimeter og mønstrene fremstår med skarpe konturer. Figurale tepper forekommer også. I de beste kvalitetene benyttes en renning i silke.

 

Kelim

Kelim veves hovedsakelig av nomader, og har mange bruksområder. Henger du teppet på veggen, får du et orientalsk preg på hjemmet ditt. Du kan legge teppet på sengen, gulvet, bordet eller kanskje bruke det som piknikteppe? Mønstrene er ofte geometriske, ettersom de begrenses av veveteknikken, men finnes også med innknyttede detaljer og luv.

 

 

.

 

Kashgai

kashgaiKashgai er den mektigste nomadestammen i Persia. De holder til i området fra Isfahan og nordover mot Shiraz. Mennene er kjent som dyktige ryttere – og kvinnene som dyktige teppeknyttere. Stammen lever fortsatt som halvnomader – og flytter hvert halvår ettersom kveget trenger nye beitemarker. Teppene er nomadenes egne produkter fra begynnelse til slutt. Kashgaiene spinner ull fra egne sauer og fremstiller farger etter eldgamle oppskrifter. Også mønstrene er deres egne, overlevert fra generasjon til generasjon – og knyttet etter hukommelse. Ofte improvisert og med en dyrefigur her og der – som bringer hell og lykke. Ull som oftest i en utmerket kvalitet med vakker glans. Ull brukes også som renning og innslag. Vi kan tilby et godt utvalg av Kashgaitepper i forskjellige størrelser og prisklasser.

 

Keshan

keshanKeshan ligger i det sentrale Persia mellom Isfahan og Teheran. Keshan er gjennom flere århundrer kjent for sine tepper. Produksjonen opphørte etter at byen ble invadert av afghanere i begynnelsen av 1700-tallet, men ble gjenopptatt sent på 1800-tallet. Tepper fra Keshan har en viktig posisjon i verdensmarkedet. Mange mønstervariasjoner forekommer, men den viktigste er den klassiske med en avlang medaljong. Rike på blomster, ranker, arabesker og palmetter. Tepper med møstre formet som bønnenisjer med søyler forekommer også, samt tepper som er figurale med vasemotiv. Knyttes med ull av høy kvalitet og i førsteklasses farger. Oftest ser man tepper fra Keshan med en varmrød bunnfarge og detaljer i mørkeblått. Finnes i alle størrelser.

 

Loribaft

Loribaft teppene knyttes av nomader fra Ghashghai- og Lori-stammene sørvest i Iran. Teppene er kjent for de naive og primitive mønstrene. Mønstrene er preget av moderne design. Nomadene som knytter disse vakre teppene henter inspirasjonen fra miljøet de lever i. Dette gir flotte og unike tepper. Teppene er svært lik Gabbeh – tepper. Loribaft blir idag også knyttet i Pakistan og India med inspirasjon fra de persiske variantene og med like høy kvalitet. Med naturfarger og håndspunnet ull, er teppene noe av det flotteste man kan ha. Det kan også forekomme innslag av silke i teppene. Et slikt teppe gir et nydelig blikkfang i norske hjem

 

Moud

moudMoud ligger sør for Meshed. Denne byen har først blitt en betydelig teppeprodusent etter første verdenskrig. Moud-tepper har blitt de beste teppene fra dette området. De er populære på grunn av sine vakre mønstre med lyse, delikate fargevalg. Moud-teppene som du kan se hos Persisk Teppegalleri har en flott ullkvalitet, detaljer i silke – og finnes i alt fra små størrelser – helt opp til over 4 x 3 meter. De fleste har detaljerte mønstre med medaljong. Renningen er i bomull.

 

Nain

nainNain er en liten by i nærheten av Isfahan. Teppene som knyttes i Nain er som regel svært lyse, med en kremhvit eller dypblå bunnfarge og en stor medaljong i midten. Høy knutetetthet og førsteklasses materialer gir tepper av en helt utrolig kvalitet. Teppene har også detaljer knyttet i silke. Renningen er i bomull. Nain-tepper lages i de fleste størrelser, og teppene er blant de vakreste i verden. De er ettertraktede og populære blant samlere. Mønster er forøvrig nært beslektet med Isfahan.

 

Patchwork

Patchwork tepper er laget av eldre tyrkiske tepper. Teppene er satt sammen av flere gamle tepper. Design og farger er harmoniske og nøye satt sammen.

 

Pakistan

Pakistanske tepper knyttes i bokhara og butterflymønster og finnes i flere fargevarianter. Teppene er knyttet i merinoull, som siden er glansvasket for å få en skinnende og myk overflate. Teppene er å få i “alle” størrelser, fra små dørmatter, løpere og til store tepper i 2×3. Populære og flotte kvalitetstepper som passer både moderne og klassiske interiør.

 

 

 

Saruk mir

Bilderesultat for saruk mir

I den østlige delen av Hamadan i sentrale Iran ligger det en by som heter Saruk, hvor deres tepper er kjent for bemerkelsesverdige håndverk, kvalitet og holdbarhet. De er kjent for å bruke en rekke design i hovedsakelig blomster og medaljong design i levende blå. rød, grønn farger. Tepper fra denne byen gir et elegant inntrykk med en fin design og smakfulle mønstre.

 

 

Senneh

Bilderesultat for senne persisk

Sennh teppene knyttes i byen Sanandaj som ligger i provinsen Kurdistan i det vestre Persia.Mønsteret består av romer, mir-e buteh eller herati, og teppene domineres av røde og mørkeblå farger.Ullen er gjennomgående av svært høy kvalitet. Senneh (eldre navn på Sanandaj) har gitt navn til den persiske knuten.

.

.

.

Tabriz

tabrizTabriz er en historisk by, nordvest i Iran. Kjent for sin teppeproduksjon helt tilbake til 800-tallet. Her produseres fortsatt noen av verdens vakreste tepper. Alle størrelser finnes. De beste Tabriz-teppene har mønster med innslag av silke – og gjerne også silke renning. Teppene finnes med utallige variasjoner i mønster og fargevalg. Både med Herati-motiv – og med blomster og vaser. Noen Tabriz-tepper er også signert av kunstneren. De beste kvalitetene er med myk lammeull og silke – og må oppleves! Vi har flere vakre Tabriz-tepper på lager.

 

Vintage

Bilderesultat for vintage tepper

Vintagetepper er nye unike tepper på markedet. Teppene er laget av eldre tyrkiske tepper. Teppene plukkes og spesifiseres nøye til de gjennomgår en unik prosess med fargenøytralisering før de blir farget over i en spennende ny farge. Resultatet er en moderne retrostil med tradisjonell tyrkisk teppedesign.

 

 

Yalameh

Yalameh er et område i Shiraz-regionen.yalamehTeppeknytterne her er fastboende stammefolk som opprinnelig tilhører den berømte Kashgai-nomadestammen. Mønstrene er som regel geometriske. Oftest med firkanter på høykant. I både lugg og renning benyttes en utmerket ull kvalitet og våre Yalameh-tepper har en vakker glød og er svært slitesterke.

.

.

.

 

Ziegler

Ziegler produseres i Afghanistan , Pakistan, og nå nylig i Iran. De har blitt utrolig populære fordi de er inspirert av eldre persiske tepper. Når teppene er ferdig knyttet, blir de steinvasket for å få en mer antikk finish. Teppene finnes i en rekke ulike størrelser og farger, og produseres med ull av høy kvalitet, som gir et flott orientalsk teppe til hjemmet ditt.